zaterdag 26 oktober 2013

Studietips

Ik heb over 2 weken alweer een toetsweek.. Bleh! Ik zit dit jaar in havo 4 en het is best wel een moeilijk jaar tot nu toe. Toch is het mij gelukt om al zevens, achtens, negens en zelf één 10 te halen! Ik probeer altijd zoveel mogelijk tijd in het leren te steken, maar met deze paar tips gaat het leren een stuk sneller!

Accessories | via Facebook

1. Plannen
Zoals ik al eerder vertelde, is het handig om lijstjes te maken van de dingen die je nog moet doen. Zo kan je niks vergeten om te leren, en zijn je gedachten goed geordend. En bovendien geeft het ook een lekker gevoel om 'wiskunde leren' van je lijstje af te strepen!

2. Jezelf belonen
Het kan helpen om  na bijvoorbeeld een halfuur goed aan je Frans gezeten te hebben, jezelf te belonen (met iets kleins). Zo motiveer je jezelf, en krijg je ook nog eens iets moois.

3. Pauzes nemen
Je kan op je lijstje zetten: 3 uur aan Engels zitten, maar we weten allemaal dat dat niet goed kan gaan. Bovendien is het bewezen dat leren met pauzes ertussen effectiever is dan aan een stuk door leren. Met talen leren kan je bijvoorbeeld doen: 10 woordjes leren, 1 minuut pauze. Volgende 10 woordjes leren, 1 minuut pauze.

4. (mooi) Samenvatten
Het is bewezen dat wanneer je kleurrijke en uitgebreide mindmaps maakt, je allebei je hersenhelften gebruikt in plaats van maar één hersenhelft. Zo onthou je dus veel meer! En bovendien is het stiekem ook nog best wel leuk om weer even met je kleurstiften in de weer te gaan.

5. Online hulpprogramma's
Moet je Nederlandse werkwoordsvormen oefenen? Simpel: toets 'Nederlands werkwoordsvormen oefenen' in op Google, en je krijgt talloze sites te voorschijn waarbij je handig kan oefenen. Ik gebruik zelf voor het leren van talen de site www.wrts.nl, die overhoort je net zolang totdat je alles goed hebt.

LOL totes 👏

Verder is het voor mij belangrijk om in een goed opgeruimde omgeving te leren, en niet gestoord te worden. Ik luister zelf muziek tijdens het leren, zo kan ik mij beter concentreren en ben ik minder snel afgeleid. Maar ik weet dat veel mensen het juist wél afleid. Dat verschilt per persoon.

Verder helpt het ook om het niet te veel uit te stellen! Ik weet dat het leuker is om met je vrienden af te spreken, maar het leren moet ook gebeuren.

Bedankt voor het lezen,
liefs, Beauty From The Block.





Geen opmerkingen: